Det finns tre vanligt förekommande apor i japansk konst, alltid avbildade som ovan. Från början har de sitt ursprung i Buddhismen och handlar om att varken höra, se eller tala ondska.
2008 kom Üç maymun (De tre aporna), långfilm nummer tre från den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylan. Det här är ett filmmåste för den som bryr sig om form. Ljussättning och foto är fantastiskt. Likaså miljöerna. Dramat utspelar sig i ett mörkt och åskvarmt Istanbul.
2008 kom Üç maymun (De tre aporna), långfilm nummer tre från den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylan. Det här är ett filmmåste för den som bryr sig om form. Ljussättning och foto är fantastiskt. Likaså miljöerna. Dramat utspelar sig i ett mörkt och åskvarmt Istanbul.
Motivet av de tre aporna går ut på omöjligheten att som människa reflektera ondska om man aldrig utsatts för någon. Det är alltså moralen som sätts på prov i Ceylans historia. Jag tycker dock att filmens utseende överskuggar storyn, istället för att förstärka den. Men det är ju jag. Som tur är har filmen premiär på Spegeln i veckan så att du kan skapa dig en egen uppfattning!
/M
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar