tisdag 27 januari 2015

Thou Wast Mild and Lovely






Amerikanska Josephine Decker bidrar med två filmer på årets festival. Thou Wast Mild and Lovely är den fiktionsfilm som toppar listan över de ca 15 sedda filmerna hittills! Tyvärr har jag inte lyckats få in hennes debutfilm Butter on the Latch i mitt schema, men det är inte en överdrift att jag längtar efter ytterligare en upplevelse undertecknad Decker. I festivalprogrammet utlovas erotik, poesi och våld - ledord som alltid skapar höga förväntningar hos mig. Och trots stundtals voice-over och mycket naturinslag, som sällan är favoriter, infrias dessa förväntningar mer än fullt. Jag tas igenom nästan hela mitt känsloregister under filmens gång, men inte alls som om det vore en guidad och upplyst väg. Snarare är jag en helt blind följeslagare som aldrig vet vilken känsla som drabbar härnäst.

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar