måndag 2 februari 2015

Over Your Dead Body





Takashi Miike har många kuriositeter bakom sig, de flesta inom skräck- och/eller splattergenren. Men det finns även en fusion av spaghetti western och samurajfilm i repertoaren. För mig är han är framförallt mannen bakom en av mina bästa skräckupplevelser Audition från 1999. Hans senaste verk Over Your Dead Body både infriade splatterförväntningar och överraskade!

Stor del av filmen skildrar repetitioner av en uppsättning av kabukipjäsen Yotsuya Kaidan, en av japans mest framstående skräckhistorier som första gången sattes upp i början på 1800-talet, har gjorts till film över 30 gånger och än idag fortsätter att influera japansk skräck.

Långamt, långsamt fördunklas gränserna mellan de medverkandes skådespel på teaterscenen och livet utanför. Som publik till både filmen och pjäsen (och även publik till publik av pjäsen...ja väldigt meta) blir det lika svårt att skilja på vad som försiggår på scenen och skådisarnas privatliv som de själva verkar uppleva. Jag älskar den subtila förflyttningen, och kanske är det just detta som förvånar mig. Miike är inte direkt känd för implicita berättelser och efter ett tag blir jag nästan otålig. Ska det inte braka loss snart? En oro som flöt iväg i samband med den väntade blodsutgjutelsen!

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar